‘Deze patiënt heeft ernstige longproblemen, is heel benauwd en daarom met spoed opgenomen. Succes ermee!', zegt de intensivist. Wat nu? De studenten HBO-V en Geneeskunde staan samen voor een flinke uitdaging.

‘We moeten de patiënt meer zuurstof geven', zegt een verpleegkundige in opleiding. ‘Dat kunnen we beter niet doen', reageert een geneeskundestudent, ‘want deze patiënt heeft nog een onderliggend probleem. Dan gaat het misschien mis.’ In het Simulation Center UMCG volgt een groep derdejaarsstudenten HBO-V en Geneeskunde samen een scenariotraining. In een nagebouwde intensive care oefenen ze met een supersonische pop de opvang van een ernstig zieke patiënt. 

Helpen op de ic 

'We zitten allemaal in het ICV Studententeam en deze training is een beloning voor het werk dat we op de intensive care doen', vertelt geneeskundestudent Anouar Arabou. ‘Daar helpen we 's avonds en 's nachts met het verzamelen van patiëntgegevens en bloed- en urinemonsters voor wetenschappelijk onderzoek. We verdienen er niks mee, maar doen het omdat we er veel van leren. Ook zie ik zo alvast wat van de praktijk, dat vind ik fijn omdat de bachelorfase van mijn studie heel theoretisch is.’ 

Het verschil 

De HBO-V studenten hebben in hun opleiding al wel praktijkervaring opgedaan en tijdens de scenariotraining merken de studenten het verschil. ‘Jullie zijn al heel goed in de communicatie met de patiënt', zegt Anouar tegen HBO-V'er Kaylee Landhuis. Haar valt het juist op hoeveel de geneeskundestudenten al weten. ‘Terwijl wij druk met de patiënt bezig waren en spullen pakten, keken jullie naar de labwaarden en de thoraxfoto en dachten na over wat een goede behandeling zou zijn.’  

Elkaars expertise ontdekken 

Doordat ze in een gemengd team de training doen, ontdekken ze elkaars expertise en ervaren ze dat ze elkaar heel goed kunnen aanvullen. Kaylee heeft al vaker met studenten van andere studierichtingen, bijvoorbeeld fysiotherapie, een patiëntcasus gedaan. Anouar niet, maar het lijkt hem heel zinvol om in de masterfase van zijn studie met andere studenten net als nu situaties te oefenen.  

Hoe breng je zo'n buis in? 

De training die ze doen is eigenlijk bedoeld voor ervaren ic-medewerkers dus het is logisch dat ze af en toe de hulp van de intensivist moeten inschakelen. Bijvoorbeeld als ze besluiten dat de ‘patiënt’ aan de beademing moet want help, hoe breng je zo'n een beademingsbuis in? Tijdens hun studie gaan de geneeskundestudenten dat allemaal nog leren, maar wie het leuk vindt kan met instructie proberen de robot-patiënt te intuberen.  

Inkijkje 

Dat ze nog veel moeten leren wisten de studenten natuurlijk al. ‘Maar ik heb nu juist ook ontdekt hoe ontzettend veel ik in korte tijd al hèb geleerd', zegt Anouar na afloop van de training. ‘We hebben zo ook een goed inkijkje gekregen in het werken op de ic', vindt Kaylee. ‘Dat lijkt me nog steeds heel erg leuk, dus ik ben nu extra gemotiveerd.’ 

Geleerd

Geleerd

In het UMCG kom je veel verschillende mensen in opleiding tegen. We zijn dan ook een plek waar onderwijs gegeven en ontwikkeld wordt. In de rubriek Geleerd kun je meelopen met de mensen, het onderwijs en de opleidingen. Elke acht weken opnieuw.