U kunt hier uw voorkeuren instellen voor cookies voor sociale media en doelgerichte reclame. We plaatsen altijd functionele cookies en analytische cookies. Functionele cookies zijn nodig om de site goed te laten werken. Met analytische cookies verzamelen we anonieme gegevens over het gebruik van onze site. Met die gegevens kunnen we de site verder verbeteren zodat u makkelijker kunt vinden wat u zoekt.
Er zijn enkele mogelijkheden voor specialisten ouderengeneeskunde om studenten of coassistenten te begeleiden in zowel de bachelor als masteropleiding Geneeskunde.
In het tweede jaar van de bachelor geneeskunde moeten alle studenten een profileringsproject naar keuze doen. Het studentenonderwijs Eerstelijnsgeneeskunde en Langdurige Zorg heeft diverse projecten ontwikkeld voor de ouderengeneeskunde, huisartsgeneeskunde en een combinatie hiervan. Hiervoor zijn we altijd op zoek naar enthousiaste specialisten ouderengeneeskunde die studenten willen ontvangen voor een korte praktijkstage (2-8 dagdelen, afhankelijk welk project). Na afloop van een stageperiode ontvang je een vergoeding in de vorm van cadeaubonnen.
Wil je meer informatie ontvangen over de profilering projecten, neem dan contact met ons op via [email protected].
In semester 3.2 van de bachelorfase G2020 doen alle studenten mee aan het zogenaamde bachelor project. Dit project duurt 14 weken en loopt jaarlijks van februari tot mei. Tijdens het project moeten de studenten vanuit een vraag uit de praktijk komen tot een product ten behoeve van de patiëntenzorg. Dit product moet wetenschappelijk onderbouwd en beschreven worden in een thesis. Het product kan verschillende vormen hebben, (film, TED talk, poster, slogan, workshop, etc.), afhankelijk van de creatieve aanpak van de studenten. Het is mogelijk voor stafleden van onze afdeling maar ook voor alle huisartsen in de regio om studenten te begeleiden. De studenten moeten in groepjes van maximaal 4 studenten en al in september het jaar ervoor een voorstel inleveren. Onze collega's hebben inmiddels al een aantal groepjes studenten begeleid, met als resultaat mooie theses en producten.
Dit bachelorproject geeft je de mogelijkheid om studenten een project binnen jouw instelling/huis uit te laten voeren. Misschien wil je iets uitgezocht hebben ten aanzien van de praktijkorganisatie, of misschien wil je een folder voor patiënten uitgeven over een bepaald onderwerp. Mocht je in jouw organisatie mogelijkheden zien voor deze opdracht dan horen wij dat graag. De studenten beginnen vaak rond maart met zoeken naar of zelf bedenken van projecten.
Dus mocht je een projectidee hebben: laat het ons weten via [email protected]. Project ideeën kun je het gehele jaar door aan ons doorgeven.
In M1 zijn er vier juniorcoschappen: Beweging, Geneeskunde, Heelkunde en Levenscyclus. Een juniorcoschap bestaat uit een blok van vijf weken onderwijs op het Klinisch Trainingscentrum (KTC) en aansluitend vijf weken klinische stage. Het coschap Ouderengeneeskunde is onderdeel van het blok beweging en het blok geneeskunde.
Gemiddeld worden 10 studenten per 6 weken ingepland bij een zorginstelling in het noorden om hier hun klinische stage te lopen.
Leerdoel M1:
Anamnese, lichamelijk onderzoek en medische overdracht
Tijdens het coschap mogen de studenten werken aan onderstaande opdrachten
Jaaropdracht M1 (jaar overstijgend)
Modelstatus (onderdeel coschap)
Rollen in het coschap
Mentor: Specialist Ouderengeneeskunde
Startgesprek (week 1)
Tussengesprek (week 3/4 , optioneel)
Eindgesprek en eindbeoordeling (week 6)
Begeleiders/ Supervisor in overleg met de mentor:
Verpleegkundig specialist
Physician assistent
Aios
Anios
Activiteiten waar de coassistent bij aan kan sluiten:
MDO’s
Artsenronde
Gedragsvisites
Zorgleefplan bespreking
Aan te vullen met de besprekingen in het huis
Naast de begeleiders en supervisors kan de coassistent altijd een dagdeel meelopen met de fysiotherapie, ergotherapie, psycholoog, diëtiste, maatschappelijk werker, geestelijk verzorger en/of psycholoog. Daarnaast kan het ook heel leerzaam zijn om een dagdeel op de afdeling mee te draaien met verpleegkundigen, verzorgenden en welzijnsmedewerkers. Dit kan als verdieping worden aangeboden en ter ondersteuning van het leerproces van de coassistent. Onderstaand een voorbeeld van hoe de weekplanning voor het coschap Ouderengeneeskunde eruit kan zien.
Heb je meer vragen over het coschap Oudergeneeskunde in masterjaar 1 dan kun je contact opnemen met [email protected]
In het derde jaar van de masteropleiding moet een student geneeskunde een oudste coschap van 20 weken lopen. De stage bestaat een rompstage van 14 weken en deelstage van 6 weken. Het is mogelijk een deel of het geheel te faciliteren.
Wat verwachten wij van u?
Zorgen dat de oudste coschapdoelmatig zijn, is een goede begeleiding van de oudste coassistent op de werkvloer noodzakelijk. Dagelijkse besprekingen, observatie en gestructureerde feedback maken in ieder geval onderdeel uit van deze begeleiding. De stagebegeleider beoordeelt de oudste co tweewekelijks door middel van een klinische beoordeling (KB). Ten aanzien van de professionele ontwikkeling werkt de student tijdens het oudste coschap individueel en zelfstandig. De stagebegeleider treedt op als coach. De student bespreekt zijn vorderingen gedurende de stage met zijn stagebegeleider.
Wat kunt u van ons verwachten?
Vergoeding, accreditatie voor het opleiden (mits u voldoet aan de hiervoor geldende voorwaarden) en geaccrediteerde docentvaardigheidscursussen. De stage moet dan wel via onze afdeling georganiseerd zijn. Soms organiseert een student deze stage zelf en zijn wij niet op de hoogte gesteld. Als dat zo is kunnen we niet aan bovenstaande voldoen.
Introductiecursus en docentvaardigheidscursus
De introductiecursus geeft je informatie en praktische tips voor het opleiden van coassistenten. De kern bestaat uit een korte introductie van de belangrijkste didactische principes. Ook besteden we aandacht aan de doelstellingen van de stage en het oplossen van praktische problemen. Vanwege deze brede scope van de cursus is deze niet alleen geschikt voor coassistentopleiders huisartsgeneeskunde, maar is deze ook passend voor coassistentopleiders ouderengeneeskunde en coassistentopleiders sociaal geneeskundigen.
Ook als je in de nabije toekomst denkt een coassistent op te leiden is de training mogelijk al wat voor jou.
Data introductiecursussen 2025:
Maandag 10 maart 2025 (online)
Maandag 14 april 2025 (fysiek in Groningen)
Donderdag 20 november 2025 (online)
Docentvaardigheidscursus
Elk jaar wordt een docentvaardigheidscursus georganiseerd. Deze wordt zes keer per jaar gegeven, zowel fysiek als online. Tijdens deze cursus is er aandacht voor docentvaardigheden (Teach the Teachers) en is er ruimte om ervaringen met elkaar uit te wisselen en ontwikkelingen binnen het coschap te bespreken.
De docentvaardigheidscursussen zijn bedoeld voor coassistentopleiders die al enige ervaring hebben in het opleiden. Voor 2025 hebben we de volgende onderwerpen geagendeerd:
De studentenpopulatie geneeskunde wordt steeds diverser. Niet alleen komt een deel van de studenten uit het buitenland, maar ook binnen Nederland heersen cultuurverschillen. Hoe ga je als opleider om met een student die andere waarden en normen heeft of die heel anders in het leven staat? Tijdens deze training bespreken we culturele verschillen en hoe je hiermee om kan gaan.
Tijdens de studie geneeskunde ontwikkelen de studenten zich van scholier tot professionele collega. De ene student doet dit moeiteloos, de ander kost dit aanzienlijk meer energie. Hoe kan je deze laatste groep helpen met die ontwikkeling? Dat is waar we in deze training nader op in zullen gaan. Tevens zullen we ook de studenten behandelen die voor jou als docent moeilijk kunnen zijn (perfectionisme, autisme, stille student, dominantie)
De laatste jaren is grensoverschrijdend gedrag steeds meer in het nieuws, maar hoe doen we het eigenlijk in de huisartsenpraktijk/verpleeghuis/sociale geneeskunde? Wat kan wel, wat kan niet? Hoe staat dit in verhouding tot de relatie met de coassistent? In de medische wereld, meer in het ziekenhuis dan bijvoorbeeld de huisartsenpraktijk, heerst vaak nog wel hiërarchie, zeker tussen studenten en opleiders. Tijdens deze training gaan we hier verder op in en bespreken we hoe je om kan gaan met verschil in opvattingen omtrent grensoverschrijdend gedrag en hiërarchie.
Vak gerelateerde vaardigheden zijn essentieel voor iedere arts. In deze cursus staat centraal hoe je een coassistent volgens de vier-stappenmethode een vaardigheid kunt aanleren, en kunt laten oefenen zonder dat de patiëntenzorg daarmee in het geding is. Tijdens de DVC gaan we ook praktisch aan de slag met het oefenen van deze methode. Na afloop ken je de niveaus in vaardighedenontwikkeling en kan je de vier-stappen methode toepassen en evalueren.
De STAMPPOT-methode is een manier om bij de supervisie de zorg voor de patiënt te integreren met het expliciet oefenen van het diagnostisch redeneren door de coassistent. Deze werkwijze is eenvoudig aan te leren en toe te passen door opleiders. Het helpt de coassistenten grip te krijgen op hun eigen diagnostisch proces, en hun diagnostische vaardigheden te verbeteren.
NB: Deze DVC wordt gezamenlijk georganiseerd voor zowel coassistent- als huisartsopleiders, wat een mooie gelegenheid biedt om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. Een DVC met een thema als dit is natuurlijk niet zonder een héérlijk stamppotbuffet.
In deze online DVC staat motivatie en innovatie in het onderwijs centraal. Deze DVC is nog in ontwikkeling en daarin hopen we nieuwe innovaties met jullie te kunnen delen en bespreken. Met aandacht voor het verhogen van de motivatie, kan betrokkenheid bij innovaties zorgen voor meer eigenaarschap bij coassistenten over hun leerproces. Welke innovaties kunnen een proactieve houding bij de coassistent stimuleren, hoe zit het bijvoorbeeld met het gebruik van AI en leren.
Data docentvaardigheidscursussen 2025:
Dinsdag 25 maart 2025: Diversiteit (online)
Maandag 19 mei 2025: Hoe coach je de co tot professional (online)
Dinsdag 17 juni 2025: Vaardigheden (Zwolle)
Maandag 22 september 2025: Grensoverschrijdend gedrag en hiërarchie (online)
Maandag 13 oktober 2025: Motivatie en innovatie in het onderwijs (online)
Begin november 2025: STAMPPOT methode, in samenwerking met Huisartsopleiding UMCG (Groningen)
De onderwerpen van de docentvaardigheidstrainingen zullen de komende jaren terugkeren. Geef je dus op voor de dag, locatie en het onderwerp van jouw voorkeur. Mocht je meerdere onderwerpen interessant vinden, dan heb je komende jaren alsnog kans om daar een cursus in te volgen.
Praktische informatie
De fysieke cursussen starten om 18.00 uur en eindigen om 21.00 uur. Er wordt voor koffie/thee en broodjes gezorgd. De online cursus start om 19.30 uur en eindigt om 21.30 uur. De cursussen worden gegeven door docenten werkzaam voor de sectie Studentenonderwijs Eerstelijnsgeneeskunde en Langdurige Zorg UMCG.
Accreditatiepunten
De fysieke cursussen zijn geaccrediteerd voor 3 uur/ 3 punten, de online cursus is geaccrediteerd voor 2 uur/ 2 punten. De accreditatiepunten voor het volgen van een docentvaardigheidscursus en introductiecursus worden direct na het volgen van de cursus toegekend.