Onderwijs is volgens het WIOO een gezamenlijke verantwoordelijkheid van student, docent en de praktijk waarin de student werkt en leert. Het is een partnerschap. Dat vertaalt zich in ons onderwijs bijvoorbeeld in veel aandacht voor de wisselwerking tussen de theorie en je praktijk en in heldere feedback van docenten.
De student
Studenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen aandeel in het leerproces. Die eigen verantwoordelijkheid betekent dat de student op een proactieve manier zijn eigen leerdoelen formuleert, bewaakt en bijstelt. Voor de (meestal jongere) studenten die een initiële opleiding doen, is de opleiding ook een vormingstraject. Zij ontwikkelen zich tot een gekwalificeerde, beginnend zorgprofessional die overweg kan met de alledaagse en soms minder alledaagse complexiteit van de praktijk. De eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces moet bij hen geleidelijk opgebouwd worden. Het WIOO heeft het onderwijs competentiegericht ingericht. Het portfolio is voor de student hét instrument om het eigen leerproces te sturen. Dat betekent dat de student bereid moet zijn om zichzelf in de spiegel te bekijken en om zich een spiegel te laten voorhouden. Door collega-studenten, docenten en door collega’s op de werkplek.
De docent
De student is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces. De docent maakt dat mogelijk door een veilig en prettig leerklimaat te creëren en door zich als gesprekspartner en coach op te stellen. Ze zijn een bron van kennis en ervaring die gestoeld is op studie en actuele praktijkervaring. Zij helpen de student bij het formuleren van diens leerplan. Zij geven heldere feedback op de vorderingen en inspireren studenten door voorbeeldgedrag en door voortdurend de lesstof te vertalen naar de praktijk. Daarbij staat de docent garant voor een veilige leersituatie en een persoonlijke aanpak. In het onderwijs stelt de docent de patiënt centraal. De patiënt is immers het middelpunt om wie de zorg georganiseerd wordt.
De werkplek
Voor de collega’s in de praktijk, kortweg ‘de werkplek’, betekent het partnerschap dat zij de student een omgeving bieden die werkomgeving én leeromgeving is. Collega’s zijn niet alleen collega’s maar ook rolmodel, spiegel en sparringpartner. De werkplek is in meerdere opzichten de belangrijkste leerplek voor studenten. Daar ziet de student wat belangrijk is, daar merkt de student hoe hij kan omgaan met moeilijke situaties. Kortom, de plek voor integratie van theorie en praktijk. Heldere leerdoelen, uitgesproken verwachtingen, open communicatie en concrete feedback zijn daarom erg belangrijk. Hiermee wordt bepaald in hoeverre het geleerde in het werk wordt toegepast. Een goede werkplek kent een heldere begeleidingsstructuur en biedt tijd voor feedback en beoordelingen. Natuurlijk heeft de opleiding daarbij ook een verantwoordelijkheid. De opleiding kan desgevraagd ondersteunen, souffleren en initiëren.
Het Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden (WIOO)
Het WIOO zorgt voor de middelen, waarbij doelmatigheid voorop staat: goede docenten en faciliteiten die een zelfstandige leerhouding mogelijk maken. En: een inspirerend curriculum, geënt op de ontwikkelingen in de samenleving en de zorg. Duidelijkheid is onmisbaar om de student zelf de verantwoordelijkheid voor zijn leerproces te laten nemen. Duidelijkheid over wat er verwacht wordt, over de voorbereiding, over de toetsing en over de organisatie van de lessen. Pas als aan die voorwaarden is voldaan kan er sprake zijn van partnerschap. het WIOO is verantwoordelijk voor een curriculum dat duidelijkheid biedt en doelmatigheid nastreeft. Het curriculum helpt om verwachtingen af te stemmen en geeft richting aan activiteiten. Bovendien verbindt het studenten, docenten en werkveld. Het is gebaseerd op landelijke ontwikkelingen en regelingen binnen de gezondheidszorg en ontwikkelingen in maatschappij. Het curriculum is gericht op de professionele functie-uitoefening, nu en in de toekomst. Met als uitgangspunten:
- de werkplek structureel en planmatig een rol te geven in het onderwijs. En om die rol professioneel invulling te geven. Daarom investeert het WIOO in deskundigheidsbevordering op het gebied van werkbegeleiding en praktijkbeoordeling;
- een solide en vruchtbare wisselwerking tussen opleiding en praktijk, bijvoorbeeld door structureel en regelmatig overleg met vertegenwoordigers van de verschillende werkvelden.
Anders opleiden
Zorgprofessionals, zorginstellingen en opleidingsinstellingen ontwikkelen in het landelijke project CZO Flex Level gezamenlijk een nieuw, modulair en competentiegericht opleidingsaanbod voor gespecialiseerd verpleegkundigen en medisch ondersteunend personeel. Uitgangspunt is het kunnen leveren van de juiste zorg op het juiste moment en de juiste plek. Welke competenties heb jij nodig om jouw werk goed te kunnen doen, nu en in de toekomst? Wat moet je nog leren om te excelleren in je werk? Hoe kunnen we jou daar het beste bij begeleiden en laten leren op de werkvloer? Meer weten? Lees meer over het landelijke project CZO FLex Level