Of simulatie de oplossing is weten we pas nadat we samen uitgebreid de huidige situatie verkend hebben en een concreet beeld hebben van de gewenste situatie. Een vertrouwelijk en zorgvuldig proces waarin we de vraag ontleden in competenties, systemen en middelen. Dit doen wij vanuit de Safety II gedachte.
De veiligheidscultuur van de afgelopen 20 jaar, gebouwd op het leren van gemaakte fouten (Safety I) maakt ruimte voor een cultuur gericht op het aanpassingsvermogen en veerkracht (resilience) van professionals. (Safety II). Professionals worden hierin niet langer gezien als bron van fouten maar meer als de bron van oplossingen.
Safety II
Bij Safety II gaat men uit van wat goed gaat in de zorg. Je leert meer van wat dagelijks goed gaat, omdat de schuldvraag dan geen rol speelt. De nadruk ligt dan ook op het vergroten en ondersteunen van het aanpassingsvermogen en de veerkracht van professionals om optimale prestaties te kunnen leveren.
Van intake tot implementatie
We starten met een intake waarin we het proces en het vraagstuk verkennen: is simulatie een goed middels om in te zetten? Zo ja, dan zetten we samen de volgende stappen:
- We bespreken hoe het proces in de praktijk verloopt en identificeren veranderpunten.
- We zoeken naar oplossingen die effectief, duurzaam en toepasbaar zijn in de context van de zorgprofessionals en de afdeling.
- We kijken naar draagvlak binnen de afdeling en geven advies hoe we de gekozen interventie (scenariotraining, klinische debriefing instrument in de praktijk, etc.) succesvol geïmplementeerd kan worden.
Tijdens dit proces van verandering blijven we, samen met de opdrachtgever, de gekozen oplossing monitoren en sturen bij waar nodig.
Andere mogelijkheden
Verkenning van een vraagstuk is altijd vrijblijvend. Bij wederzijds belang kijken we ook of we samen kunnen profiteren van het oplossen van dit vraagstuk. Zijn er bijvoorbeeld subsidies beschikbaar of kunnen we hierover publiceren. Inhoudelijk ondersteunen of adviseren kan in ieder geval altijd!