Voor het eerst deden UMCG-studenten mee aan een internationaal onderwijsproject waarbij het uitvoeren van theatersketches helpt om neurologische aandoeningen beter te begrijpen.

Hoe leer je om iemands ziekte écht goed te begrijpen? ‘Zeker bij neurologische aandoeningen is het best ingewikkeld om ziektebeelden te herkennen en om je in te leven in de patiënt’, vertelt neuroloog Martje van Egmond. Veel geneeskundestudenten vinden neurologie complex en moeilijk om onder de knie te krijgen.

The Move

De Franse neuroloog Emmanuel Flamand Roze bedacht daarom ‘The Move’, een onderwijsproject dat qua opzet lijkt op ‘The Voice’. Studenten beelden neurologische syndromen en symptomen uit in theatersketches. ‘Hierbij beelden ze niet alleen de zichtbare aspecten van een ziekte uit, maar ook onzichtbare aspecten zoals de veerkracht van een patiënt en het omgaan met stigma’s’, vertelt Van Egmond.

Intrinsiek gemotiveerd

In de afgelopen maanden oefenden zes geneeskundestudenten van het UMCG samen met Van Egmond en haar collega-neuroloog Roald Lambrechts de verschillende theatersketches die zij tijdens ‘The Move’ moesten gaan uitbeelden. ‘Dit dwong hen ertoe om écht in de neurologie te duiken’, zegt Van Egmond. ‘Het was bijzonder om te zien hoe intrinsiek gemotiveerd ze waren om erachter te komen waar de ziekte precies zit, hoe je het vaststelt en wat het met mensen doet.’

Battles in Parijs

Het resultaat van alle oefening werd begin juli ten tonele gebracht in Parijs, waar tien studententeams uit verschillende landen meededen aan vijf verschillende ‘battles’. Een deskundige jury gaf punten voor neurologische nauwkeurigheid en originaliteit. ‘Onze studenten hebben verschillende ziektebeelden uitgebeeld, waaronder oogbewegingsstoornissen, migraine en de zwabbervoet: een taak-specifieke dystonie waar sommige schaatsers mee kampen’, vertelt Van Egmond.


 

Neurologie leren in een heel nieuw jasje

De deelnemende studenten zijn stuk voor stuk enthousiast. ‘Ik vond het fantastisch om aan zo’n creatief project mee te doen’, zegt geneeskundestudent Sjoukje Polet. 'Het leerde me om echt out-of-the-box te denken. Vaak is er op een vraag een specifiek antwoord, maar bij deze opdrachten waren meerdere antwoorden en uitvoeringen mogelijk. Details die je in de boeken leest moet je nu daadwerkelijk in de praktijk brengen en ook het observeren van de sketches van de andere teams was heel leerzaam. The Move was voor mij neurologie leren in een heel nieuw jasje.’

Wordt vervolgd?

‘Een Frans team won uiteindelijk de wedstrijd, maar onze studenten hebben het fantastisch gedaan’, zegt Van Egmond. ‘We zijn zo enthousiast geworden dat we het concept graag hier in Nederland willen voortzetten. Eén van studenten zei: “ik snapte nooit wat spasticiteit was. Doordat ik me er zo in verdiept heb en het zelf heb uitgebeeld, herken ik het tegenwoordig gelijk als ik iemand met spasticiteit op straat zie lopen.” Dat vat voor mij het succes van dit project uitstekend samen.'

Over het team

Over het team

Het team van het UMCG bestond uit geneeskundestudenten Marrit Dijkstra, Marlon Veld, Twan van Dalen, Thomas de Vries, Jens Sijtsma en Sjoukje Polet en neurologen Roald Lambrechts en Martje van Egmond. Het team werkte samen met Nathalie Damman van de Patiëntenraad van het Expertisecentrum Bewegingsstoornissen van het UMCG en Stichting IJzersterk en Robert Scholten van de Dystonievereniging. Zij gaven hun volledige steun aan het project.