Het UMCG doet onderzoek naar leerafdelingen: wat werkt wel, wat werkt niet én wat vinden patiënten ervan?

Meer mbo- en hbo-studenten Verpleegkunde realistischer opleiden, dat is wat het UMCG met de leerafdelingen wil bereiken. Het is een concept dat werkt, zo blijkt uit de eerste ervaringen. Hoog tijd om het concept onderzoeken en door te ontwikkelen.

Weinig tijd voor begeleiding

"Gemotiveerde werkbegeleiders en enthousiaste studenten. Dat is wat we het liefst zien bij het opleiden van verpleegkundigen”, zegt praktijkdocent Jojanneke van Schie. “Helaas zag ik in de praktijk veel werkbegeleiders bij wie het water tot aan de lippen stond. Drukke diensten, complexe zorg, en dan ook nog iemand die met je meeloopt en wiens verslagen je moet nakijken. Studenten voelen die druk en het tijdgebrek voor begeleiding.”

Leerafdelingen bieden uitkomst

“Daarom gingen we op zoek naar een nieuwe manier. Bij andere leerafdelingen in Nederland zagen we al mooie uitkomsten. Nu we in het UMCG met leerafdelingen werken, zien we dit ook terug. Tijd voor en focus op het begeleiden maakt begeleiders en studenten enthousiast. Ook het leren met andere studenten werkt heel fijn. Daarnaast is de docent van de opleiding beter betrokken bij de praktijk en is de rol van de praktijkopleider erg belangrijk geworden. Al deze mooie ontwikkelingen willen we ook graag onderbouwd zien. Daarom ben ik erg blij met het onderzoek dat we mogen uitvoeren op de leerafdelingen.”

Samen leren

“Leerafdelingen zijn hot als opleidingsvorm in Nederland”, weet Evelyn Finnema, hoogleraar Verplegingswetenschap en Onderwijs. “Ze zijn er in vele soorten en maten en onder verschillende namen. Kenmerkend is het samen leren van studenten van verschillende opleidingen in een praktijksituatie. Dit vraagt een andere rol van studenten, docenten en professionals.”

Het UMCG koos voor leerafdelingen waar studenten van mbo, hbo en vervolgopleidingen samen leren op een verpleegafdeling: innovatiewerkplaatsen voor een goed leer- en werkklimaat gericht op excellente zorg. Finnema: “Om de leerafdelingen breder te kunnen implementeren in het UMCG en andere ziekenhuizen doen we vanuit de leerstoel Verplegingswetenschap en Onderwijs onderzoek. Wat werkt wel en wat niet vanuit het perspectief van studenten, verpleegkundigen én wat merken en vinden patiënten ervan?”

Over het onderzoek

In het komend jaar beschrijven de onderzoekers de theoretische, didactische en praktische basis van leerafdelingen en doen onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. Ook zijn er twee deelprojecten; twee masterstudenten Klinische Gezondheidswetenschappen – Verplegingswetenschap gaan onderzoeken hoe studenten en verpleegkundigen hun carrièremogelijkheden op een Leerafdeling ervaren en hoe patiënten op een Leerafdeling hun veiligheid ervaren. Beide studenten zijn begin 2021 gestart.

Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van ZonMW. In dit onderzoek werken samen:

  • Leerafdelingen van het UMCG
  • UMCG Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden, Studentenbureau
  • UMCG Gezondheidswetenschappen, sectie Verpleegkundig onderzoek
  • Hanzehogeschool, Academie voor Verpleegkunde
  • UMCG Gilde: Menso Alting college, Alfa college, Noorderpoort