U kunt hier uw voorkeuren instellen voor cookies voor sociale media en doelgerichte reclame. We plaatsen altijd functionele cookies en analytische cookies. Functionele cookies zijn nodig om de site goed te laten werken. Met analytische cookies verzamelen we anonieme gegevens over het gebruik van onze site. Met die gegevens kunnen we de site verder verbeteren zodat u makkelijker kunt vinden wat u zoekt.
Ilse en Carlijn zijn de eerste verpleegkundigen op hun afdeling die hun oncologie-specialisatie volgens de EPA-methodiek hebben behaald. Hierdoor leerden ze niet alleen hoe, maar vooral waarom je iets doet.
Begeleidster Monique Huizing beoordeelt hoe Ilse (links) en Carlijn (rechts) de patiënt helpen.
Al tijdens haar stage wist Ilse dat ze op haar plek zat op de medische oncologieafdeling D2VA van het UMCG. ‘Je leert patiënten goed kennen, je bent er vaak langdurig bij in een zware periode.’ Ook Carlijn voelde zich er snel thuis: ‘Ik verzorgde een jonge vrouw langere tijd. Toen ze naar huis mocht, gaf ze iedere verpleegkundige een persoonlijk kaartje. Dat raakte me, ik was blij dat ik iets voor haar kon betekenen.’
Praktijkgericht leren met EPA’s
Ilse en Carlijn werkten al op de afdeling, maar wilden zich verder specialiseren. Dat deden ze via de EPA-methodiek: een leerroute waarin je leert door te doen. EPA staat voor Entrustable Professional Activities: dat zijn deeltaken uit het vak waarbij je ter plekke op de werkvloer laat zien wat je kunt. Denk aan het toedienen van chemotherapie of het begeleiden van patiënten in de stervensfase.
Regieverpleegkundige, praktijkopleider en begeleider Monique Huizing.
Boeken dicht, de praktijk in
‘Voorheen leerden studenten vooral uit boeken en door toetsen te maken,’ legt praktijkopleider Monique Huizing uit. Zij begeleidde Ilse en Carlijn tijdens hun opleiding. ‘Nu draait het om leren in de praktijk. Je reflecteert op wat je doet, krijgt directe feedback van collega’s en past theorie meteen toe.’
De oncologie-specialisatie bestaat uit vijf EPA’s: diagnostiek, behandeling, palliatieve zorg, stervensfase en nazorg. Huizing: ‘Als begeleider zie je meteen hoe iemand zorg verleent. Niet alleen of iemand een handeling uitvoert, maar ook of ze begrijpen waarom ze iets doen. Zowel medisch als menselijk.’
'Als begeleider zie je meteen hoe iemand zorg verleent. Begrijpen ze ook waarom ze iets doen?'
Eigen regie nemen
‘Om de EPA’s te halen, moest je zelf alles organiseren,’ vertelt Carlijn. ‘Per EPA kregen we vier differentiatiedagen, die je zelf mocht invullen. Bijvoorbeeld om te studeren, met een specialist mee te lopen of een andere afdeling te bezoeken. Als je niks plant, gebeurt er ook niks.’
Ilse vult aan: ‘Zo ben ik een dag naar de kinderoncologie in Utrecht geweest. Dat was zo leerzaam! Tijdens die dag viel me op hoe ze dezelfde behandelingen op een kindvriendelijke manier toepasten. Infusen en pleisters werden bijvoorbeeld versierd met gekleurde tape of stickers. Dat maakte de zorg minder klinisch en vrolijker. Zoiets simpels zou ook bij volwassenen ook een groot verschil kunnen maken, vooral als ze lang in het ziekenhuis moeten blijven. Daar denk ik nu wel over na.’
Een bredere blik
Naast leren in de praktijk kregen ze ook gastlessen van specialisten, zoals oncologen. Zij gaven hen meer inzicht in medische achtergronden en behandelkeuzes. Carlijn: ‘Door de opleiding ga je dieper op de gehele behandeling in en begrijp je sommige keuzes beter. Hierdoor weet je beter wat er speelt en dat neem je weer mee in je eigen zorg.’
Carlijn en Ilse met hun diploma's als oncologisch verpleegkundige.
Investeren in de toekomst
De begeleiding vraagt wel iets van het team, erkent Monique: ‘Verpleegkundigen in opleiding vallen deels uit de reguliere bezetting, en begeleiding kost tijd. Maar je krijgt er veel voor terug. Gemotiveerde collega’s die echt begrijpen wat goede zorg in de praktijk betekent. Dat kun je niet leren door te stampen voor een toets.’
'Ik kan de patiënt nu meer uitleg geven, dat geeft vertrouwen.'
Gegroeid als professional
Die groei merken Ilse en Carlijn ook zelf. Ilse: ‘Ik geef patiënten nu meer uitleg en voel me zekerder. De patiënt weet daardoor ook beter waar die aan toe is. Dat geeft vertrouwen.'
Beiden willen voorlopig niet weg van hun afdeling. ‘Je bouwt hier echt iets op met patiënten. Dat blijft bijzonder. We hebben een geweldig team en we kunnen echt op elkaar bouwen. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin’, zegt Carlijn.
Geleerd
Geleerd
In het UMCG kom je veel verschillende mensen in opleiding tegen. We zijn dan ook een plek waar onderwijs gegeven en ontwikkeld wordt. In de rubriek Geleerd kun je meelopen met de mensen, het onderwijs en de opleidingen. Elke acht weken opnieuw.