Een jaar geleden zag Gerrit de vacature van de cliëntenraad op internet voorbij komen. Zijn interesse was meteen gewekt. ‘De zorg trekt mij en ik heb een band met het UMCG. Onze zoon is daar als kind aan zijn hart behandeld. Omdat ik deels met pensioen was gegaan had ik tijd over en solliciteerde om lid te worden van de Cliëntenraad van het UMCG.’
Gastvrijheid
De Cliëntenraad bestaat uit negen leden, (ex)patiënten, familieleden van patiënten en anderen met ervaring met ziekenhuiszorg, die de belangen van patiënten behartigen. Ze letten bijvoorbeeld op de kwaliteit en veiligheid van de zorg, de communicatie met patiënten en hun naasten en de gastvrijheid van het UMCG. Ze overleggen regelmatig met de raad van bestuur, met projectgroepen, medewerkers van diverse afdelingen en cliëntenraden van andere zorginstellingen.
Er speelt zo veel
‘Hoe gigantisch groot het UMCG is en dat de organisatie daarvan heel complex is, heb ik pas echt ontdekt als lid van de Cliëntenraad’, vertelt Gerrit. ‘Er speelt zo veel, dat je dat niet allemaal kunt behappen. We hebben daarom allemaal ons eigen pakket dat onder meer afhangt van de onderwerpen waar je affiniteit mee hebt en hoeveel tijd je per week kunt besteden. Ik richt me bijvoorbeeld op de verbouwingen, wet- en regelgeving en de vernieuwde missie en visie van het UMCG. En met patiëntenparticipatie houden we ons allemaal bezig. Ik vind dat ik een leuk, gevarieerd pallet heb.’
Kleuren
Bij veranderingen die het UMCG wil doorvoeren, kijkt de cliëntenraad kritisch mee. Gerrit: ‘Zo ben ik nu betrokken bij het nieuwe beleidsplan van de geestelijk verzorgers. Ik vind het heel leuk om met ze over hun vak te praten. Om te horen wat ze beweegt en bezighoudt. Maar ik heb bijvoorbeeld ook de verbouwing van de poliklinieken als aandachtsgebied. Ik let er op dat de voorzieningen aansluiten bij de behoeftes van patiënten en de poliklinieken goed vindbaar en bereikbaar zijn. Steeds kijkt de cliëntenraad wat de verandering voor patiënten betekent. Soms is dat nog niet meteen duidelijk. Bijvoorbeeld nu met de hogere energierekening waar ook het UMCG mee te maken heeft. Maar stel dat er daardoor bezuinigd moet worden, dan kijken we goed of dat gevolgen heeft voor patiënten.'
Never al dull moment
Gerrit vindt de contacten die hij als lid van de Cliëntenraad heeft leuk. ‘Als Cliëntenraad voelen we ons een team. We hebben formeel en ook wel informeel contact met elkaar. Ook de samenwerking met UMCG’ers is leuk. En er gebeurt zoveel in het UMCG. Never a dull moment. Als je affiniteit hebt met de zorg en iets wilt betekenen, dan zou ik zeggen: word lid van de Cliëntenraad.’
Lees meer over de Cliëntenraad UMCG