Om de theoretische basis van de didactische principes van de leerafdelingen te beschrijven is een systematische literatuurstudie uitgevoerd. Hierin zijn de volgende de didactische
principes van de leerafdeling onderzocht: interprofessioneel opleiden, peer learning,
samenwerkend leren, en coachend begeleiden, en andere, vergelijkbare
opleidingsmodellen.
Er is gekozen voor een review van reviews, waarin alleen andere review studies worden verzameld. Deze review vorm, ook wel umbrella review genoemd, is gekozen om de review uitvoerbaar te maken in de beschikbare tijd. Eerst zijn zoektermen voor elk didactisch principe opgesteld en zoektermen gezicht om de specifieke context af te bakenen en in kaart te brengen.
Vervolgens zijn twee databases doorzocht, namelijk Pubmed en Cinahl. Deze zoektocht leverde 4594 unieke hits op. Vervolgens zijn alle artikelen doorzocht op titel, abstract en keywords om te beoordelen of ze onder één van de 4 didactische principes vielen of onder vergelijkbare leerafdelingen modellen en of ze binnen de context van verpleegkundig opleiden vielen. Uiteindelijk waren er 23 reviewstudies die aan de inclusiecriteria voldeden, waarvan 10 over interprofessioneel leren, vijf over peer learning, vier over samenwerkend leren, 3 over andere opleidingsmodellen, en één over coachend begeleiden.