Hoe is het leerklimaat van jouw afdeling? Hoe functioneren de stafleden in hun rol als supervisor of opleider? Het Leerhuis MVO biedt evaluatie-instrumenten die hier inzicht in geven. De instrumenten werken in de vorm van digitale vragenlijsten. Het bespreken van de resultaten met de opleiding kan de start betekenen van een verbetertraject.
SPEED (Scan of Postgraduate Educational Environment Domains)
Met de SPEED krijg je inzicht in de kwaliteit van het leerklimaat binnen de opleiding. De SPEED is een vragenlijst die wordt uitgezet onder de aiossen. Zij scoren op een 5-puntsschaal de inhoud, sfeer en organisatie van de opleiding. Daarnaast kunnen zij aangeven wat zij goed vinden en waar eventuele verbetering mogelijk is. Wij zetten de vragenlijst voor je uit onder de aiossen. Vervolgens bespreken we de resultaten met de aios-groep, voor een toelichting achter de cijfers en concrete verbetersuggesties. Het verslag van dit gesprek wordt toegevoegd aan het rapport en aangeboden aan de opleider. Deze opleidingsthermometer is een korter alternatief voor de D-RECT.
KPBO (Kritische Praktijkbeoordeling Opleiders)
Met de KPBO geven aiossen feedback aan individuele stafleden over hun functioneren als opleider/supervisor. Zij scoren stafleden aan de hand een 5-puntsschaal, gebaseerd op het competentieprofiel voor opleiders van het RGS. Daarnaast stimuleert het aiossen om constructieve, veilige feedback te geven op wat zij goed vinden en hoe verbetering mogelijk is. De aios geeft hierbij zelf aan welke stafleden hij/zij voldoende heeft meegemaakt om te kunnen evalueren. De KPBO is primair bedoeld als leerinstrument voor het staflid. Om de KPBO te laten renderen is het belangrijk om binnen de opleidingsgroep zorgvuldige afwegingen te maken over de manier waarop de rapportages teruggekoppeld worden.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- stafleden ontvangen hun eigen rapport en kiezen er zelf voor om dit te delen met de opleider;
- 2-4 aiossen participeren in de terugkoppeling. Onder begeleiding van de opleider voeren de aiossen gesprekken met de individuele supervisoren. In deze gesprekken lichten zij de resultaten toe. De aiossen kunnen hiervoor getraind worden vanuit het Wenckebach Instituut;
- de opleider bespreekt (eventueel samen met het hoofd van de afdeling) de individuele uitkomst van de KPBO met ieder lid van de opleidingsgroep;
- plenaire terugkoppeling van de resultaten op geaggregeerd niveau vindt plaats tijdens één van de staf-/opleidingsvergaderingen;
- een combinatie van bovengenoemde of met toevoeging van overige wensen.
Kwaliteitscheck
Met de kwaliteitscheck evalueer je de opleiding. De kwaliteitscheck is een vragenlijst die wordt uitgezet onder aiossen, leden opleidingsgroep, opleider en plaatsvervangend opleider. Zij scoren de inhoud, leer- en werkklimaat en de organisatie van de opleiding. Voorafgaand aan het bespreken van de kwaliteitscheck in de opleidingsvergadering,wordt de vragenlijst digitaal uitgezet. Je ontvangt de rapportage met een korte analyse. Ook kunnen we als procesbegeleider bij de bespreking aanwezig zijn.
Meer weten?
Voor meer informatie, voorbeeldrapportages en het uitzetten van de digitale vragenlijst kun je contact opnemen met het het Leerhuis MVO
stuur een bericht