De UMCG-website toont YouTube-video’s. YouTube plaatst cookies als u die video’s bekijkt. Wilt u dat niet? Klik dan op "Liever niet”. U kunt de video’s dan niet bekijken. Daarnaast plaatsen we cookies op onze website om het gebruikersgemak van onze website te verbeteren.
De UMCG-website toont YouTube-video’s. YouTube plaatst cookies als u die video’s bekijkt. Wilt u dat niet? Klik dan op "Liever niet”. U kunt de video’s dan niet bekijken. Daarnaast plaatsen we cookies op onze website om het gebruikersgemak van onze website te verbeteren.
360° feedback vragenlijst voor leidinggevenden UMCG
De 360° feedback is een methode waarmee u feedback krijgt op uw functioneren. Wat uw sterke punten zijn en op welke punten u uw werk beter kunt doen. U krijgt die feedback van mensen met wie u samenwerkt en voor wie u werkt. Door de verschillende perspectieven te combineren, ontstaat er een zo compleet mogelijk beeld van uw
Gedragscompetenties
Een 360° feedback vragenlijst voor leidinggevenden UMCG op basis van gedragscompetenties, plus een aantal open vragen. Deze vragenlijst bevat tevens een aantal specifieke gedragscompetenties met betrekking tot leidinggeven.
Aanvaardt verantwoordelijkheid voor geleverde diensten en eventueel gemaakte fouten
Begrijpt aan wat voor politieke en maatschappelijke invloeden het functiegebied bloot staat
Begrijpt en gebruikt de informele kanalen van de organisatie
Benut de inbreng van anderen in het eigen denkproces
Bevordert zelfstandigheid en zelfvertrouwen
Blijft effectief functioneren onder tijdsdruk
Blijft goed functioneren onder snel veranderende of belastende omstandigheden
Blijft kalm bij tegenspel of persoonlijke verwijten
Blijft meedenken en levert bijdragen, ook wanneer er sprake is van een direct eigen belang
Doet iets om spanningen in een groep te verminderen
Draagt doelen en strategie van de organisatie op inspirerende wijze uit
Evalueert regelmatig de eigen aanpak en wat daarin anders en beter zou kunnen
Formuleert concrete en meetbare resultaten die bereikt moeten worden
Gaat vaardig om met formele en informele machtsverhoudingen en met belangentegenstellingen
Gebruikt zonodig verschillende communicatieniveaus
Geeft aanwijzingen of instructies
Geeft collega`s op constructieve wijze feedback
Geeft een eigen mening
Geeft een helder beeld van wederzijdse verwachtingen
Geeft eenduidige aanwijzingen en opdrachten
Geeft grenzen aan, met consequenties
Geeft op het juiste moment feedback, zowel bij gewenst als minder gewenst functioneren
Grijpt kansen
Handelt anticiperend in plaats van afwachtend
Handelt consequent volgens de beroepscode: wijst ander beroepsmatig optreden af
Heeft oog voor cultuurverschillen
Herstelt zich snel bij tegenslag of teleurstelling
Houdt aan normen vast, ook wanneer dit voor zichzelf nadeel, spanning of conflicten met zich meebrengt
Houdt bij het werk rekening met verschillen in bedrijfscultuur
Houdt duidelijk rekening met positie en karakter van gesprekspartners
Houdt rekening met zaken die op de langere termijn spelen
Houdt zich aan de met de patiënt/klant gemaakte afspraken
Is aanspreekbaar op eigen gedrag en/of gemaakte fouten
Is duidelijk over het eigen verantwoordelijkheidsgebied
Is op de hoogte van gebeurtenissen in andere delen van de organisatie en houdt daar rekening mee
Kent de actuele nieuwsonderwerpen die van belang zijn voor het functiegebied
Kiest gemakkelijk verschillende werkwijzen om eenzelfde doel te bereiken
Laat blijken van veel zaken kennis te hebben
Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en minder sterke punten te beschikken
Maakt geen misbruik van macht, voorkennis of persoonlijke informatie
Meldt gemaakte fouten en neemt uit eigen beweging stappen om de schade te verminderen
Neemt besluiten op tijd, stelt ze niet uit
Neemt het voortouw in discussies
Neemt verantwoordelijkheid voor eigen handelen
Raakt bij ernstige storing of fout niet in paniek
Reageert in taal en lichaamshouding persoonlijk en betrokken
Reageert snel en adequaat op verzoeken van patiënten/klanten
Signaleert belemmeringen tussen personen en weet mensen te stimuleren tot het vinden van oplossingen
Spant zich in een proces weer op gang te brengen of te versnellen
Stapt af van een vooraf gemaakt plan om een beoogd effect beter of eerder te bereiken
Stelt een realistisch actieplan op, benoemt de benodigde middelen, tijdpad, mensen, etc.
Stelt gezamenlijk belang boven eigen belang
Stelt relevante prioriteiten en werkt volgens plan
Treft in een verwarde situatie maatregelen om orde op zaken te stellen
Verandert op het juiste moment van gedrag bij weerstand
Verbindt consequenties aan het niet opvolgen van aanwijzingen
Verdeelt verantwoordelijkheden tussen medewerkers en maakt duidelijk door wie aan wie geleverd moet worden
Verlangt prestaties en communiceert deze ook
Vraagt feedback aan collega`s en reageert daarop adequaat
Vraagt om persoonlijke feedback en doet er wat mee
Vraagt uit zichzelf om nadere informatie
Ziet en begrijpt (on)uitgesproken behoeften van andere teams of organisatieonderdelen
Zorgt ervoor dat samenwerking en samenhang tot stand komen
Zorgt voor continue en open communicatie en geeft zelf het goede voorbeeld
Zorgt voor goede communicatie over ontwikkelingen en beslissingen naar alle belanghebbenden, ook buiten het eigen team