360° feedback vragenlijst voor leidinggevenden UMCG

D​e 360° feedback is een methode waarmee u feedback krijgt op uw functioneren. Wat uw sterke punten zijn en op welke punten u uw werk beter kunt doen. U krijgt die feedback van mensen met wie u samenwerkt en voor wie u werkt. Door de verschillende perspectieven te combineren, ontstaat er een zo compleet mogelijk beeld van uw

Gedragscompetenties

Een 360° feedback vragenlijst voor leidinggevenden UMCG op basis van gedragscompetenties, plus een aantal open vragen. Deze vragenlijst bevat tevens een aantal specifieke gedragscompetenties met betrekking tot leidinggeven.
  • Aanvaardt verantwoordelijkheid voor geleverde diensten en eventueel gemaakte fouten
  • Begrijpt aan wat voor politieke en maatschappelijke invloeden het functiegebied bloot staat
  • Begrijpt en gebruikt de informele kanalen van de organisatie
  • Benut de inbreng van anderen in het eigen denkproces
  • Bevordert zelfstandigheid en zelfvertrouwen
  • Blijft effectief functioneren onder tijdsdruk
  • Blijft goed functioneren onder snel veranderende of belastende omstandigheden
  • Blijft kalm bij tegenspel of persoonlijke verwijten
  • Blijft meedenken en levert bijdragen, ook wanneer er sprake is van een direct eigen belang
  • Doet iets om spanningen in een groep te verminderen
  • Draagt doelen en strategie van de organisatie op inspirerende wijze uit
  • Evalueert regelmatig de eigen aanpak en wat daarin anders en beter zou kunnen
  • Formuleert concrete en meetbare resultaten die bereikt moeten worden
  • Gaat vaardig om met formele en informele machtsverhoudingen en met belangentegenstellingen
  • Gebruikt zonodig verschillende communicatieniveaus
  • Geeft aanwijzingen of instructies
  • Geeft collega`s op constructieve wijze feedback
  • Geeft een eigen mening
  • Geeft een helder beeld van wederzijdse verwachtingen
  • Geeft eenduidige aanwijzingen en opdrachten
  • Geeft grenzen aan, met consequenties
  • Geeft op het juiste moment feedback, zowel bij gewenst als minder gewenst functioneren
  • Grijpt kansen
  • Handelt anticiperend in plaats van afwachtend
  • Handelt consequent volgens de beroepscode: wijst ander beroepsmatig optreden af
  • Heeft oog voor cultuurverschillen
  • Herstelt zich snel bij tegenslag of teleurstelling
  • Houdt aan normen vast, ook wanneer dit voor zichzelf nadeel, spanning of conflicten met zich meebrengt
  • Houdt bij het werk rekening met verschillen in bedrijfscultuur
  • Houdt duidelijk rekening met positie en karakter van gesprekspartners
  • Houdt rekening met zaken die op de langere termijn spelen
  • Houdt zich aan de met de patiënt/klant gemaakte afspraken
  • Is aanspreekbaar op eigen gedrag en/of gemaakte fouten
  • Is duidelijk over het eigen verantwoordelijkheidsgebied
  • Is op de hoogte van gebeurtenissen in andere delen van de organisatie en houdt daar rekening mee
  • Kent de actuele nieuwsonderwerpen die van belang zijn voor het functiegebied
  • Kiest gemakkelijk verschillende werkwijzen om eenzelfde doel te bereiken
  • Laat blijken van veel zaken kennis te hebben
  • Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en minder sterke punten te beschikken
  • Maakt geen misbruik van macht, voorkennis of persoonlijke informatie
  • Meldt gemaakte fouten en neemt uit eigen beweging stappen om de schade te verminderen
  • Neemt besluiten op tijd, stelt ze niet uit
  • Neemt het voortouw in discussies
  • Neemt verantwoordelijkheid voor eigen handelen
  • Raakt bij ernstige storing of fout niet in paniek
  • Reageert in taal en lichaamshouding persoonlijk en betrokken
  • Reageert snel en adequaat op verzoeken van patiënten/klanten
  • Signaleert belemmeringen tussen personen en weet mensen te stimuleren tot het vinden van oplossingen
  • Spant zich in een proces weer op gang te brengen of te versnellen
  • Stapt af van een vooraf gemaakt plan om een beoogd effect beter of eerder te bereiken
  • Stelt een realistisch actieplan op, benoemt de benodigde middelen, tijdpad, mensen, etc.
  • Stelt gezamenlijk belang boven eigen belang
  • Stelt relevante prioriteiten en werkt volgens plan
  • Treft in een verwarde situatie maatregelen om orde op zaken te stellen
  • Verandert op het juiste moment van gedrag bij weerstand
  • Verbindt consequenties aan het niet opvolgen van aanwijzingen
  • Verdeelt verantwoordelijkheden tussen medewerkers en maakt duidelijk door wie aan wie geleverd moet worden
  • Verlangt prestaties en communiceert deze ook
  • Vraagt feedback aan collega`s en reageert daarop adequaat
  • Vraagt om persoonlijke feedback en doet er wat mee
  • Vraagt uit zichzelf om nadere informatie
  • Ziet en begrijpt (on)uitgesproken behoeften van andere teams of organisatieonderdelen
  • Zorgt ervoor dat samenwerking en samenhang tot stand komen
  • Zorgt voor continue en open communicatie en geeft zelf het goede voorbeeld
  • Zorgt voor goede communicatie over ontwikkelingen en beslissingen naar alle belanghebbenden, ook buiten het eigen team

Open vragen

  • Met welk gedrag mag ik ophouden?
  • Welk gedrag mag ik meer laten zien?
  • Welk gedrag mag ik minder laten zien?
  • Welke 2 complimenten kun je jezelf geven
  • Andere opmerkingen
06-03-2020 WIOO