Ze studeren aan verschillende Europese universiteiten en volgen verschillende studies. Voor het keuzevak Collaborating in Planetary Health komen ze online samen. Omdat ze ervan doordrongen zijn: mijn vak alleen biedt geen oplossing voor de gezondheidsproblemen van deze wereld.
In Enlight werken 10 Europese universiteiten samen aan globale problemen

Geneeskundestudent Kris Wieringa volgde het nieuwe keuzevak Collaborating in Planetary Health niet. Nee, zij was als student-assistent een van de mensen die het vak ontwikkelden. In oktober en november 2024 werd het voor het eerste gegeven en na die succesvolle start kunnen meer studenten het vak volgen via het Enlight netwerk van tien Europese universiteiten.  
 

Geneeskundestudent Kris Wieringa is onderdeel van het team dat het vernieuwende onderwijs 'Collaborating in Planetary Health' ontwikkelde.


Vice versa 

Kris is inmiddels begonnen aan haar coschappen, maar blijft bij dit onderwijs betrokken. Haar drijfveer is werken aan gezondheid. Niet alleen van mensen, ook van de planeet. 'Want', zegt ze, 'wij kunnen geen gezond leven leiden zonder een gezonde planeet. En vice versa, want als wij niet gezond leven, maken we de planeet ziek.' Tijdens haar bestuursjaar voor studievereniging M.F.V. Panacea zag ze veel kanten van de studie geneeskunde en de brede wereld daaromheen. Ze zag ook dat in het geneeskundecurriculum en eigenlijk in de hele zorg, nog weinig aandacht is voor planetary health. Ze leerde docent en arts Marco Versluis kennen, een van de ontwikkelaars van de cursus, en raakte enthousiast toen ze een vacature voor student-assistent zag. 

Uit je bubbel 

'De problemen waar we nu voor staan, los je niet op binnen geneeskunde. Daarvoor moet je echt uit je bubbel', concludeerde ze. De cursus gaat dan ook letterlijk over grenzen. Kris leerde in een klein team onderwijs ontwikkelen voor studenten tussen de 17 en 28 jaar van heel diverse studierichtingen, uit verschillende landen. Ze zocht binnen de deelnemende universiteiten naar experts die over diverse thema's onderwijs kunnen geven. Met hen ontwikkelde ze interessante videocolleges en podcasts en samen met anderen gaf ze onderwijs. Ze was en is aanspreekpunt voor de studenten.  

Echte oplossingen, ja echte oplossingen 

'We hebben de cursus nu één keer gegeven voor 25 studenten geneeskunde, economie, sociologie, bestuurskunde en andere studies. Zij hebben samen aan een echt probleem gewerkt.' (zie kader)  
Dus kwamen er ook echte oplossingen? 'Zeker. De studenten kwamen met creatieve en innovatieve oplossingen, zoals een app om tekenbeten te voorkomen en een plan om de vele Syrische vluchtelingen in Libanon van schoon water te voorzien. Uiteindelijk presenteerden de studenten aan elkaar een prototype van hun werk. 'Het was niet de opdracht om de ideeën ook uit te voeren, maar dat is vast en zeker mogelijk,' zegt Kris. 

Leren samenwerken voor een gezonde planeet 

'De opzet voor Collaborating in Planetary Health is een studie on demand', legt Kris Wieringa uit. 'Studenten kunnen in hun eigen tijd eerst via e-learning leren wat planetary health is. Daarna gaan ze online in een groep werken aan een case study. Daarvoor hebben ze al een thema gekozen, bijvoorbeeld global warming of infectieziekten. Samen werken ze via Design Thinking (een methode die is ontwikkeld om praktische oplossingen te bedenken voor complexe problemen), aan een oplossing voor hun case study.  

In 2025 wordt de cursus via Enlight en in Groningen via de Junior Scientific Masterclass twee keer aangeboden. In april start de eerste ronde. Kris blijft betrokken bij de cursus. 'Ik merk dat ik heel veel heb geleerd door een cursus door en voor studenten op te zetten. En ik weet nu nog beter dat ik met mijn studie echt veel kanten op kan, ook binnen het onderwijs.'