Wat een feestelijk leslokaal vol jonge academici betekent voor onderwijsvernieuwing

Jonge academici die van onderwijs een loopbaan maken, ontmoeten elkaar op 31 augustus in ons Onderwijsgebouw. Er zijn bloemen, taart, champagne en de resultatenvan het (junior) academic teacher-traject: Innovaties waar het academisch onderwijs beter van wordt, maar ook de zorg en het wetenschappelijk onderzoek.

‘Ik dacht, ik word docent en ga lesgeven’, was kort en krachtig het idee van een van de Junior Academic Teachers (JAT) van dit jaar. Eenmaal bezig met het vormgeven van onderwijs dacht ze regelmatig: ‘Waarom moet ik dit dan doen?’ Tot ze tot de ontdekking kwam: ‘Je weet niet wat je níet weet, hoe onbewust onbekwaam je nog bent.’

Speeddate

Het idee was eigenlijk om op de laatste dag van augustus te starten met speeddates tussen de oude en de nieuwe JAT-groep. Maar... als iedereen spontaan een stoel pakt en zich in no time een kring vormt, is de speeddate een boeiend kringgesprek geworden.  

Visie op onderwijs

‘Je komt er in dit traject ook achter hoe de organisatie van onderwijs eruit ziet, dat er een evaluatiecommissie is, een toetscommissie’, vertelt een afzwaaiende JAT’er. ‘En ik dacht, ik mis de visie achter het geneeskundeonderwijs. Maar die is er wel degelijk en ik wilde leren hoe ik die duidelijker in kan brengen in het onderwijs op onze afdeling.’ 

Onderwijsinnovaties

Wie zijn onderwijskennis en -vaardigheden wil verdiepen en het academisch onderwijs wil vernieuwen kan in het UMCG solliciteren naar een plek voor(junior) academic teacher. (LINK naar uitleg) De onderwijsinnovaties die deze jonge academici ontwerpen, vinden vervolgens hun weg naar het onderwijs binnen het hele UMCG. 

De logistiek!

‘Wat zijn de grootste struikelblokken?’, willen de nieuwe JAT’ers weten van hun ervaren collega’s. Dat is makkelijk: de logistiek. ‘De roostering, iedereen bij je onderwijs betrekken, alles in de gaten houden, locaties regelen… Als je de roostering niet rond krijgt, kan dat de innovatie die je bedacht hebt zomaar tenietdoen.’ 

Herkenning bij de anderen. 

‘Was je daardoor verrast?’, wil een andere nieuwe JAT’er weten. ‘Nee, maar ik dacht dat ik het wel kon regelen. Bleek het toch nog lastiger dan ik dacht.’
‘Waar heb je het meest aan gehad?’
Aan alles. Je haalt ook veel ideeën bij elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden. Het is ook belangrijk te beseffen dat het jouw leertraject is. Af en toe was ik overwhelmed als ik zag wat iedereen deed en dan dacht ik: ‘Moet ik dat ook kunnen?’ Maar iedereen kiest zijn eigen ontwikkeling en dat zie je ook aan de producten die hier te zien zijn.’

Klopt. Op deze dag kun je bijvoorbeeld zien hoe je goede kennisclips ontwikkelt voor blended onderwijs of hoe je een kritische leesgroep voor wetenschappelijke artikelen kunt vormgeven. 

‘Nou, ik word hier superenthousiast van’, zegt een van de startende JAT’ers. 

Knal

Dan zijn er lovende woorden en certificaten voor de (J)AT’ers: ‘Jij ziet de student’, ‘Jouw studenten roemen je enthousiasme’. Uiteindelijk houdt de champagnekurk het niet meer en klinkt een vrolijke knal in de afsluitende toespraak van prodecaan Gerda Croiset. Met de felicitaties vertelt zij de JAT’er en AT’ers dat er in het UMCG plek is voor hun en hun onderwijsloopbaan.