Hoe belangrijk is het om rekening te houden met de achtergrond van je patiënt?

Derdejaars studenten buigen zich tijdens colleges Psychiatrie over het verhaal van een vrouw met een angststoornis. Ze spreekt geen Nederlands en nauwelijks Engels en maakt zich heel erg veel zorgen om haar familie thuis, in een oorlogsgebied. Moeten de studenten bij het opstellen van een behandelplan rekening houden met haar culturele achtergrond? Culture in medical practice is een werkcollege in het Engels dat alle derdejaars studenten geneeskunde volgen. Voor Rehaan Ahmad en Parel Heuvink die beiden de internationale bachelor geneeskunde doen, is het een welkom college. ‘In gewone colleges wordt cultuur niet zo benadrukt en je denkt best wel snel dat je weet hoe iets zit.'

‘In het curriculum zitten natuurlijk volop patiëntcolleges’, zegt Rehaan, ‘maar die zijn met Nederlandse patiënten. Misschien is het te organiseren om daarvoor ook patiënten met diverse achtergronden te vragen.’ Dat lijkt ook Parel een goed idee. Tijdens Culture in medical practice werd duidelijk gesteld dat je geen cultuur behandelt, maar een patiënt. ‘Want’, legt Parel uit, ‘als je uitgaat van de cultuur waarin iemand is opgegroeid, kan dat ook een vooroordeel bevestigen. Daarom zou het goed zijn om met meer patiënten uit diverse culturen te maken te krijgen.’ 


Parel Heuvink

Wat zou jij doen?

‘Je wordt je tijdens dit college ervan bewust hoe verschillen in cultuur doorwerken tussen bijvoorbeeld een arts en patiënt’, zegt Rehaan. ‘Het is ook boeiend en goed om te merken dat de docenten in discussie gingen met ons en ook met elkaar. Het is een college waarin we steeds weer nadenken over de vraag: Wat zou jij doen?'

Tolk

Parel heeft zich met haar coachgroep een paar weken beziggehouden met de vrouw met de angststoornis. ‘Ik vond het een moeilijke keuze in hoeverre je voor het behandelplan rekening moet houden met haar achtergrond. Ik zou zeker een passende manier bedenken om de behandeling te brengen. In ieder geval met een tolk. Maar ik twijfelde of het type behandeling ook aangepast moest worden.’ 

Machtsverhouding arts patiënt

Rehaan vertelt over zijn neef die arts is in Groot-Brittannië. ‘Bij hem zie ik hoe belangrijk het is om rekening te houden met de achtergrond van patiënten. Als je weinig kennis hebt, ben je niet altijd goed in staat om precies te vertellen wat je symptomen zijn. En misschien heb je lang gewacht om naar de dokter te gaan, omdat je geen werkdag kunt missen omdat je anders geen geld verdient.’ Hij vertelt dat hij zich tijdens dit college veel bewuster is geworden van de machtsverhouding tussen patiënt en arts. ‘Waar de ene patiënt zegt, dit is mijn lichaam en ik beslis erover, zegt een ander dat de dokter de beslissing moet nemen. Dat zit nu echt vooraan in mijn gedachten als ik straks start met mijn coschappen.’


Rehaan Ahmad

Meenemen naar de praktijk

‘Als ik ga beginnen aan mijn coschappen, denk ik wel dat ik dit college daarin meeneem’, zegt Parel. ‘Ik hoop dat het me dan lukt om dingen bespreekbaar te maken bij een patiënt. Dat vind ik best spannend. Want als iemand echt niet over iets wil praten, hoe ga je dat dan aanpakken in de tijd die je voor een afspraak hebt?’

Culture in medical practice

‘Culture in medical practice’ is een van die trainingen die wordt aangeboden door UMCG Committee for Language and Culture (UCLC). De UCLC is in 2015 opgericht voor meer bewustwording van de betekenis van cultuur en taal in de opleiding Geneeskunde en het UMCG. Naast taalcursussen Engels voor docenten en Nederlands voor internationale studenten ontwikkelt de UCLC trainingen om de studie en het UMCG diverser en inclusiever te maken.