Aha-momenten creëren als Junior Academic Teacher op de IC Educational Leadership
Educational Leadership

Werken als anios op de IC en dat werk combineren met een onderwijstraject. Dat doet Carlotte van Dalen. 80 Procent van haar tijd besteedt ze aan het Junior Academic Teacher traject waarmee ze in augustus 2021 startte. In oktober gaat ze in opleiding tot anesthesioloog, na afronding van haar JAT-traject.


 

'Hiervoor werkte ik als anios in het Martini Ziekenhuis en vond het erg leuk om coassistenten te begeleiden', vertelt Carlotte. Naast haar klinische werk wilde ze zich daarom op onderwijs blijven richten. Dat had alleen nog geen structurele vorm gekregen, want: 'Het is best hard werken als beginnende anios.'

Training voor anios
Die vorm kwam er deze zomer wel, toen er een JAT-plek vrij kwam op de IC van het UMCG waar ze inmiddels een jaar werkte. Carlotte was op de IC al bezig met onderwijs en keek wat ze daar nog meer in kon doen. Ze werd gevraagd te solliciteren. 'Als je op een academische IC gaat werken, komt er heel veel op je af. Samen met de afdeling formuleerde ik de onderwijsvraag voor mijn JAT. Wat is een goede training voor aniossen die ze kunnen volgen voordat ze hier beginnen met nachtdiensten?'

Zelf ervaring als anios
Zo'n training ontwikkelt ze nu en haar eigen ervaring op de IC neemt ze daarin mee. 'Daarom is het fijn dat een afdeling zelf een kandidaat kan kiezen voor het JAT. Ik ken hier de structuur en de mensen, zij kennen mij. Als ik die ervaring niet zou hebben, zou dit een complexe opdracht zijn, denk ik.'

Aha-moment
In haar tijd als student merkte ze dat enthousiaste docenten aanstekelijk werken. 'Wat ik echt knap vond, waren de supervisoren die ons onze eigen weg lieten zoeken. Zolang we maar binnen de lijntjes bleven waarin het veilig bleef voor de patiënt. Natuurlijk heb je daarvoor veel ervaring nodig, maar als het kan, begeleid ik coassistenten ook op die manier. Als ik nu zie dat ze daardoor een aha-moment hebben, dan word ik daar heel blij van.'

Meer dan de IC
Naast het onderwijs dat ze ontwikkelt en geeft op de IC, begeleid ze ook een tweedejaars coachgroep en premaster studenten die via de zij-instroom geneeskunde gaan studeren. Het zorgt voor een brede blik op het curriculum. 'Af en toe ben ik nog best naïef, maar ik leer door het JAT ook hoe de organisatie in elkaar zit. En dat is belangrijk, wil je iets voor elkaar krijgen.'

Altijd blijven opleiden
Na JAT komt ... AT, het traject voor Academic Teacher. Denkt Carlotte al aan zo'n volgende stap in haar onderwijscarrière? 'In het eerste jaar van de opleiding tot anesthesioloog lijkt me dat niet reëel. Maar ik ben dit niet zomaar even een jaartje gaan doen. Het UMCG investeert nu in mij en als arts blijf je tenslotte altijd mensen opleiden. Dus ik zou het echt waardevol vinden om verder te gaan met academisch onderwijs.'

Geïnteresseerd in de onderwijsloopbanen in het UMCG?

Voor meer info over loopbaantrajecten voor Junior Academic Teacher en Academic Teacher kun je contact opnemen met Pauline Bakker. Wanneer je meer informatie wilt over loopbaantrajecten voor Senior Academic Teacher en Leading Academic Teacher, dan kun je contact opnemen met Sussan Quinten. Allebei zijn ze te bereiken via Docentprofessionalisering.