Noha el Baz is supervisor en onderwijscoördinator bij de afdeling Epidemiologie. Ze geeft onderwijs, begeleidt studenten en ontwikkelt innovatieve onderwijsprojecten. In juni vorig jaar rondde ze een Senior Kwalificatie Onderwijs-traject af. 'Waren er maar zulke mooie trajecten geweest toen ik als docent begon.'


 

De afdeling Epidemiologie verzorgt voor alle 'UMCG'-studenten, PhD'ers en postdocs, onderwijs zoals statistiek en methodologie. De staf is er onderwijs-minded en iedereen heeft dan ook minstens een basiskwalificatie onderwijs (BKO).

7000 uur onderwijs
'We verzorgen hier per jaar 7000 uren onderwijs, vertelt Noha, 'en zijn altijd met de kwaliteit en het verbeteren ervan bezig.' Zelf heeft ze net een E-Learning platform  ontwikkeld voor statistiek- en methodologie-onderwijs voor studenten van verschillende niveaus. Het platform bestaat uit verschillende modules en is gevuld met video's en animaties. Het is een van de innovatieprojecten van het UMCG.

Mooi traject
'Als ik terugdenk aan de tijd toen ik begon als docent, denk ik: Had ik toen maar zo'n mooi traject gevolgd. Het programma en de ondersteuning die je krijgt, zijn goed. Dat voel je tijdens het hele proces. Dus heb je een roeping om docent te worden, dan past zo'n traject.' Voor wie aan het begin van zijn onderwijscarrière staat, is er het JAT-traject. Epidemiologie schrijft een gedetailleerd voorstel voor een JAT-plaats, vertelt Noha, als ze zien dat iemand het in zich heeft om docent te worden. 'Als we een plek toegewezen krijgen, is dat ook omdat we in die trajecten vernieuwend onderwijs voor het hele UMCG ontwikkelen.'

Hybride is het nieuwe normaal
Onderwijs wordt nooit saai, vindt ze en vernieuwing is altijd nodig. Zeker nu er zoveel verandert. 'Hybride onderwijs wordt denk ik het nieuwe normaal en daar moet je goed onderwijs voor ontwikkelen. We zijn daarmee bezig en het is echt heel moeilijk. Je hebt goede mensen nodig, dus ik hoop dat we meer Junior Academic Teachers krijgen.'

Iets moeilijks simpel uitleggen
Noha ziet studenten, PhD'ers en post docs in verschillende fases van hun opleiding en carrière. Bij een JAT-collega die ze nu begeleidt en observeert, ziet ze wat ze zelf ook heeft ervaren. 'Hij krijgt steeds meer kennis om onderwijs te geven en gaat technieken gebruiken om iets moeilijks op een simpele manier uit te leggen.'

Motiverend
'Ik had tijdens het BKO-traject al veel geleerd, maar tijdens mijn SKO-traject werd ik echt voorbereid voor een hoger niveau', concludeert Noha. 'Ik heb veel meer theoretische achtergrond gekregen en ook geleerd toe te passen. In mijn werk als coördinator, als begeleider, als docent, als projectleider en ontwikkelaar van vernieuwend onderwijs, bij de toetsvorming en bij het onderzoek naar en het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs. Ik vind het een echt, echt motiverend traject en wil nu voor de LAT gaan.'

Geïnteresseerd in de onderwijsloopbanen in het UMCG?

Voor meer info over loopbaantrajecten voor Junior Academic Teacher en Academic Teacher kun je contact opnemen met Pauline Bakker. Wanneer je meer informatie wilt over loopbaantrajecten voor Senior Academic Teacher en Leading Academic Teacher, dan kun je contact opnemen met Sussan Quinten. Allebei zijn ze te bereiken via Docentprofessionalisering.