Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

Datum:
MEERDERE STARTDATA
Soort cursus:
Cursus

Mensen leven vaak voor een deel op de automatische piloot, waardoor je stress of stressveroorzakende factoren soms moeilijk herkent of verandert. Veel collega’s kennen periodes van ‘op routine’ de dagelijkse activiteiten uitvoeren en tegelijkertijd piekeren of  bezig zijn met het verleden of de toekomst. Periodes van te druk zijn en steeds maar doorgaan. In situaties van stress, ongemak of ziekte is die neiging er meestal nog meer. Dit kan leiden tot lichamelijke en/of psychische klachten. Mindfulness helpt je om met meer aandacht bij de gebeurtenis van het moment te zijn. Zo ontstaat er geleidelijk meer bewustzijn van verschillende (stress)patronen en leven op de automatische piloot. Dit geeft je ruimte om (andere) keuzes te maken.

Deelnemers over de cursus:
“De cursus is hard werken, maar nu hoef ik niet meer te ploeteren”

“Hoe kunnen 8 weken blijvende verandering in een mens creëren! Ik heb zichtbare toename van geluk, concentratie, rust en positivisme ervaren. Makkelijk toepasbaar in het dagelijks leven: just breathe!”

“De cursus mindfulness is voor mij erg leerzaam geweest door stil te leren staan en te kijken wat er is. Ik heb weer leren luisteren naar mezelf. Het heeft mijn blik geopend en vertrouwen gegeven over de toekomst. De cursus heeft mij veel rust gebracht, en geleerd milder te zijn naar mezelf."

  • Doelgroep

    Alle UMCG-medewerkers en andere zorgprofessionals

    Doel

    Na afloop van de training heb je meer inzicht in je eigen gedrag en kun je effectiever komen tot gewenste gedragsveranderingen. Hierdoor kun je:

    • patronen die stress kunnen veroorzaken herkennen en veranderen
    • op een andere manier omgaan met stressvolle situaties
    • lichamelijke en/of psychische klachten verminderen
    • meer balans brengen in je leven en met mildheid en humor met jezelf omgaan
    • bewuster en minder vanuit de automatische piloot reageren
    • prettige gebeurtenissen eerder opmerken en er meer van genieten

    Duur

    Deze training bestaat uit negen bijeenkomsten.

  • Programma

    In deze training leer je gewaarwordingen te accepteren zoals ze zijn, zonder ze direct te willen veranderen. Het oefenen en focussen van aandacht staat centraal tijdens de bijeenkomsten. Op het programma staan:

    • begeleide aandachtsoefeningen en eenvoudige bewegingsoefeningen;
    • oefeningen die je bewustzijn in het dagelijks leven vergroten;
    • oefeningengericht op het anders omgaan met stress, pijn, vermoeidheid en emoties;
    • theorie over het omgaan met stress;
    • individuele aanwijzingen en het uitwisselen van ervaringen;
    • oefeningen en aanwijzingen om thuis te kunnen oefenen.

    Cursusdata 
    Deze cursus start op meerdere momenten. Meer informatie vind je onder tabblad Kosten en inschrijving.

    Locatie
    Meer informatie over de locatie vind je onder tabblad Kosten en inschrijving.

    Docent

    Greta Antuma, mindfulnesstrainer (categorie 1), gespreksleider en trainer spiegelbijeenkomsten
    Gillian Kreugel, verpleegkundig consulent 

    Organisatie

    Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden

  • Kosten

    Deelname aan deze training kost € 540,- per persoon. Voor UMCG-medewerkers geldt dat deelnamekosten worden gefinancierd vanuit het COB.

    Inschrijving

    Deze cursus start op meerdere momenten. Klik op de data van je voorkeur om je in te schrijven.

    20 oktober tot en met 22 december 2021 - Bekijk alle cursusdata

    Deelname is aan een maximum aantal (10) gebonden, inschrijving vindt plaats op volgorde van binnenkomst. Wij informeren je zo snel mogelijk over plaatsing. Annulering van je inschrijving is mogelijk tot drie weken vóór de startdata. In dat geval worden administratiekosten (€15,-) in rekening gebracht. Bij annulering na deze datum is geen restitutie mogelijk. Je ontvangt uiterlijk 2 weken van tevoren nadere informatie.

  • Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden
    Postgraduate School of Medicine
    (t) 050-3610265 (e) paog@umcg.nl