'Dit onderwijsloopbaantraject laat zien dat mijn werk wordt gewaardeerd en helpt onze afdeling een stap verder' Educational Leadership
Educational Leadership

Docent en onderzoeker Helco van Keeken volgt het Leading Academic Teacher-programma van het UMCG. 'Dit onderwijsloopbaantraject laat zien dat mijn werk wordt gewaardeerd en helpt onze afdeling een stap verder', zegt de coördinator van de master Bewegingswetenschappen. Ooit, als beginnend fysiotherapeut legde hij zijn patiënten al graag uit waarom trainingsprogramma's hen beter maken.


'Je rolt vaak ergens in', vertelt hij. 'Althans zo lijkt het, want het voelt wel als toevalligheden, totdat je merkt dat mensen je iets gaan gunnen omdat je nuttige bijdrages levert.' Toen Helco eenmaal had ontdekt hoe leuk hij kennis overdragen vindt, werd hij assistent bij een onderzoek en kreeg uiteindelijk de gelegenheid om te promoveren. 'Ik wist niet eens dat dat kon als hbo'er, ik ben heel blij dat ik zo de academische wereld binnenkwam.'

Onderwijsketting
Daar vond hij het delen van kennis weer het allerleukste. 'Als promovendus begeleidde ik een student. Vervolgens stond ik een keer voor een collegezaal van 150 mensen en nu ontwikkel ik onderwijs voor de hele afdeling. Bij elke stap die ik zette, werd het effect van mijn werk groter. Nu ben ik samen met Yvo Kamsma verantwoordelijk voor de master Bewegingswetenschappen. Daar gaat het erom om met alle collega's de best mogelijke opleiding maken. Dat vind ik geweldig.' Bij Bewegingswetenschappen hebben studenten veel individuele vrijheid. 'Wij geven ze de tools waarmee ze hun eigen carrière vorm kunnen geven. Ik heb nu een netwerk waardoor we nog zoveel meer mee kunnen geven. Met de buren van Tandheelkunde, Geneeskunde en het WIOO kunnen we een mooie onderwijsketting rijgen.'

Leren hoe beslissingen genomen worden
Door het Leading Academic Teacher-programma leert Helco de UMCG-organisatie en onderwijsstructuur beter kennen. 'Je ziet veel beter wie er allemaal bezig zijn om het onderwijs te managen. Door met een controller en een directeur te praten, realiseer ik me beter wat voor afwegingen er gemaakt worden over de financiën. 'Dit is nodig voor onderwijs' is dan geen argument, want het gebouw moet ook betaald, de zorg moet ook bediend. Hoe de beslissingen genomen worden, wordt zo voor mij transparanter en dat is belangrijk. We moeten er met elkaar uitkomen.'

Kansen voor goed onderwijs
Zo'n onderwijstraject volgen kost natuurlijk ook tijd. 'Ja, ik moet veel lezen. Beleidsstukken, strategische jaarplannen, Koers25... Ik vind dat ik met dit traject een verantwoordelijkheid voor het onderwijs heb gekregen. Als ik zie hoe ik onze onderwijsplannen in het systeem van een beleidscyclus mee kan laten nemen, wordt het weer leuk om de plannen te lezen. Vooral omdat ik weet dat je zo de kansen vergroot om goed onderwijs te realiseren.'

Erkenning
Met deze training heb ik een positie gekregen in het systeem. Ik hoef het onderwijs niet meer alleen vanuit mijn eigen enthousiasme vorm te geven. In het huidige systeem werd of word je vooral afgerekend op wetenschappelijke publicaties en dat gaat ten koste van je onderwijs. Daarom ben ik heel blij dat mijn onderwijsloopbaan door het UMCG geformaliseerd is. Het maakt het systeem van zorg, onderwijs en onderzoek evenwichtiger.'

Geïnteresseerd in de onderwijsloopbanen in het UMCG?

Voor meer info over loopbaantrajecten voor Junior Academic Teacher en Academic Teacher kun je contact opnemen met Pauline Bakker. Wanneer je meer informatie wilt over loopbaantrajecten voor Senior Academic Teacher en Leading Academic Teacher, dan kun je contact opnemen met Sussan Quinten. Allebei zijn ze te bereiken via Docentprofessionalisering.